مطالب روانشناسی مطالب روانشناسی .

مطالب روانشناسی

آموزش مجدد خواب شدید

بنابراین من بسیار علاقه مند شدم که یک سخنرانی توسط هانا اسکات ، دکترای دکتر را ببینم. نامزد در دانشگاه Flinders در استرالیا ، که در استفاده از فناوری ارائه شده است که شامل یک کاربرد جدید از یک رویکرد نسبتاً جدید ، اما گران ، برای درمان بی خوابی شروع خواب ، بازآموزی شدید خواب (ISR) است. من در زیر به سخنرانی او باز خواهم گشت. ISR ، همانند روشهای استاندارد رفتاری محدودیت خواب و کنترل محرک ، بر اساس ایجاد خواب محرک از طریق کمبود خواب و تعدیل روابط منفی بین محیط تخت و فشار بیش از حد است که مانع از آرامش در خواب می شود. این کار را با استفاده از کمبود خواب به تدریج همراه با تخصیص مجدد تخت با خواب آلودگی و خواب ترمیمی انجام می دهد. به جای اینکه شب به تخت خود نگاه کنید و فکر کنید ، "آه ، مرد ، من احتمالاً حداقل نیمی از شب را بیدار خواهم بود" ، شما می خواهید تخت خود را به عنوان یک مکان راحت ببینید که به زودی به یک شب می روید خواب خوب

ISR چگونه کار می کند؟ در درجه اول مشکلات مربوط به شروع خواب است. به عبارت دیگر ، برای نوعی بی خوابی که بیماران هنگام خوابیدن برای اولین بار در رختخواب دچار مشکل می شوند ، بهترین عملکرد را دارد. به بیماران آموزش داده می شود که روز قبل از ISR با استفاده از زنگ هشدار ، زمان خوابیدن را به 5 ساعت محدود کنند. آنها سپس در آزمایشگاه خواب دیده می شوند ، جایی که برای ضبط EEG خواب تنظیم شده اند و در طی یک دوره 24 ساعته ، هر 30 دقیقه ، تکرار می شود تا بخوابند. اگر ظرف 20 دقیقه خواب نباشید ، دادگاه پایان می یابد. هر بار که آنها به خواب می روند ، که با استفاده از ضبط EEG مشخص می شود ، سه دقیقه پس از چرت زدن بیدار می شوند. بعد از هر قسمت خواب سه دقیقه ای از آنها سال می شود که آیا احساس می کنید خوابشان رفته است یا خیر و پس از پاسخ دادن اطلاعاتی از EEG در مورد اینکه آیا آنها واقعاً به خواب رفته اند یا نه ارائه می شود. بین دادگاه ها آنها برای حفظ بیداری تا شروع دادگاه بعدی روی صندلی می نشینند. این بارها و بارها برای 50 آزمایش تکرار می شود.

همانطور که می توانید تصور کنید ، با گذشت زمان ، خواب آلودگی و رانندگی به تدریج افزایش می یابد. با تکرار دوره های خواب ، بیمار از احساسات خوابیدن بیشتر آگاه می شود. این امر با بازخورد از ضبط EEG در مورد شروع خواب تقویت می شود. این بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد مبتلا به بی خوابی در تشخیص خستگی و خواب آلودگی مشکل دارند. تمایز قابل توجه است زیرا شما می توانید بسیار خسته باشید اما خواب آور نباشید ، و احساس خستگی راهنمای خوبی برای آمادگی برای خواب نیست ، در حالی که خواب آلودگی بسیار خوب است.

ISR در یک مطالعه آزمایشی کوچک (Lack & Baraniec، 2002) معرفی شد که بعداً توسط هریس و همکاران (2007) به یک نمونه بزرگتر تعمیم یافت. در حالی که این یک روش درمانی است که به خوبی کار می کند ، استفاده از آن در عمل بسیار دشوار است زیرا این امر مستلزم خوابیدن بیمار در آزمایشگاه است در حالی که تمام شب توسط یک تکنسین آموزش دیده از روش چندنوگرافی تحت نظارت و راهنمایی قرار می گیرد. بدیهی است که اینها محدودیتهای قابل توجهی هستند. ISR از منابع گران و کمیاب استفاده می کند ، دست و پا گیر است و به دلیل اینکه یک روز کامل در آزمایشگاه خواب مورد نیاز است ، ادغام در زندگی بیمار دشوار است.

با این وجود ، تحقیقات نشان داده است که این روش موفقیت آمیز است ، زیرا بیماران به سرعت مزایایی مانند خوابیدن در حدود 30 دقیقه سریعتر ، بیدار بودن در طول شب حدود 30 دقیقه کمتر و بعد از آموزش مجدد در حدود 60 دقیقه خواب اضافی در شب را تجربه می کنند. تکنیک های استاندارد CBT-I مانند کنترل محرک و محدودیت خواب ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثری معادل داشته باشد. یک آزمایش کنترل شده تصادفی از ISR (هریس ، و همکاران ، 2012) نشان داد که می تواند باعث بهبود سریع خواب شبانه و عملکرد روز در شرکت کنندگان با بی خوابی مزمن خواب شود. علاوه بر این ، افزودن آن به درمان کنترل محرک منجر به نتایج برتر نسبت به کنترل محرک به تنهایی شد. Boyle و همکاران (2018) دریافتند که هنگام مقایسه ISR با استاندارد CBT-I ، ISR تقریباً به اندازه CBT-I برای مشکلات شروع خواب موثر است اما برای مشکلات نگهداری خواب نیز به همان اندازه موثر نیست. آنها خاطرنشان کردند که ISR می تواند برای بیمارانی که از CBT-I استاندارد بهره مند نشده اند ، م mostثر باشد.

آیا می توان ISR را با استفاده از روش کم هزینه و سرزده به مصارف خانگی نیز گسترش داد (رجوع کنید به Lack، et al، 2017) چندین تلاش صورت گرفته است از جمله برنامه آیفون به نام "Sleep On Cue". من از تحقیقی که اثربخشی این برنامه را که برای تهیه ISR طراحی شده است ، سراغ ندارم ، اما ارزان است ، برای آیفون در دسترس است و اگر می خواهید این روش را امتحان کنید ، ارزش بررسی دارد. توسعه دهندگان خاطرنشان می کنند که این یک وسیله بالینی نیست و توصیه می کنند قبل از استفاده از آن ، با یک متخصص پزشکی در مورد مشکلات خواب صحبت کنید. مشکلی که در این برنامه وجود دارد این است که نیاز به نگه داشتن تلفن در حالی است که برنامه هر چند دقیقه صدای ضعیفی را از طریق جوانه های گوش منتشر می کند. سپس فرد باید یک لرزش ضعیف به تلفن بدهد تا به برنامه بفهماند که هنوز بیدار هستند. پس از به خواب رفتن و پاسخ ندادن به صدا ، برنامه باعث لرزش شدیدتر تلفن می شود که باعث بیدار شدن فرد می شود. این برنامه از وی می پرسد آیا فرد فکر می کند خوابش برده است تا آگاهی از خواب آلودگی افزایش یابد. این برنامه از شخص می خواهد که برای چند دقیقه از رختخواب بلند شود و سپس برگردد و مراحل را تکرار کند. استفاده از این شرایط برای برخی از افراد در شرایط دنیای واقعی ممکن است دشوار باشد. پروتکلی ارائه می دهد که نسبتاً نزدیکی با مداخله آزمایشگاهی دارد اما بدون اندازه گیری دقیق خواب توسط ضبط EEG.

در حین کنفرانس خواب ، هانا اسکات داده هایی را در مورد دستگاه جدیدی به نام THIM ارائه داد که می تواند از دقت بیشتری نسبت به برنامه تلفن برخوردار باشد و ISR را در محیط خانه کاربردی تر و در دسترس قرار دهد. THIM در حال حاضر برای خرید در دسترس نیست اما ممکن است در آینده نزدیک باشد. وی در سخنرانی خود ، THIM را به عنوان یک وسیله حلقه مانند توصیف کرد که همراه با هدفونهایی که هر چند ثانیه صدای ملایمی را روی انگشت می گذارند ، پوشیده می شود. در مطالعه وی از آن به همراه ضبط EEG برای اندازه گیری دقت آن در تشخیص خواب و ارائه بازخورد دقیق به شرکت کنندگان استفاده شد. این یک باتری داخلی است و توسط Blue Tooth به برنامه ای متصل می شود که به کاربر بازخورد می دهد. پس از قرار دادن حلقه بر روی انگشت ، کاربر سعی می کند به خواب رود. THIM هر از گاهی لرزش ملایمی را ایجاد می کند. پوشنده به آرامی به انگشتر ضربه می زند تا نشانه بیدار بودن آن باشد. وقتی برای دو لرزش متوالی پاسخی وجود نداشته باشد فرض بر این است که کاربر خواب است و یک لرزش زنگ دار شدید توسط دستگاه منتشر می شود تا فرد را بیدار کند. پس از یک وقفه کوتاه ، تلاش دیگری برای به خواب رفتن انجام می شود. این فرآیند منجر به ایجاد سریع درایو خواب ، به خواب شدید شبانه روزی در ساعات اولیه صبح و خاموش شدن تحریک مشروط به محیط بستر شد. نتایج نشان داد که این یک روش موثر برای ارائه ISR در محیط خانه است. جمع آوری داده ها به دلیل همه گیری متوقف شده است ، اگرچه خانم اسکات امیدوار است که تحقیقات به زودی از سر گرفته شود. برخی از محدودیت های احتمالی این مکانیسم شامل خستگی بیمار از پاسخ دادن به ارتعاشات و انصراف از درمان و احتمال لیز خوردن واحد از انگشت در طول شب بدون اینکه بیمار از آن مطلع باشد و در نتیجه اثربخشی درمان را از دست بدهد.

این احتمال وجود دارد که به زودی فناوری های جدید ، اعم از برنامه ای یا مبتنی بر ابزار ، امکان مداخله هایی را فراهم کنند که قبلاً فقط در آزمایشگاه امکان پذیر بود. با توجه به رنج قابل توجه ناشی از بی خوابی و سایر مشکلات خواب ، به ویژه در این دوره همه گیر ، امیدوارم که روش هایی مانند ISR به امری عادی تبدیل شود - به راحتی در دسترس و به راحتی مقرون به صرفه باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۳:۵۱ توسط:نویسنده موضوع: نظرات (0)